keluhan & cinta. topik masyuk yg takde jawapan!

(-.-') what's love??



**Sigh~~  So many things had happened and some are still happening though.. I knew myself, I realise I am a person who can't bear even a problem. I'd over think about it, and went emotional. "freaking out" is my thing. so whenever I have problems, it really gives me such a hard time. Usually I manage to deal with it but well it always comes with a long heavy sigh...pathetic isn't it?



Hmm, ada satu cerita, aku ingat-ingat lupa. tapi basically pasal ada orang alim ni, dia ditimpa satu musibah nih.. dipendekkan cerita, masa dia nak dihukum bunuh (klu tak salahlaa), dia mengeluh.. lepas tu datang malaikat ataupun seruan (tak sure) berbunyi, "kalau sekali lg kamu mengeluh, nescaya akan Allah binasakan kaum ini"



so d moral of d story, jgn le kite slalu mengeluh.. tadi baru dgr kat tv9, ustaz tu ckp, Allah Taala kasi kita musibah dan ujian.. Sesungguhnya, Allah akan memberi musibah kat hamba-hambaNya yang Dia kasihi dan sayangi.. dan aku antara hamba-hambaNya yang ditimpa ujian dan maybe boleh aku gelar musibah..mula2 aku memang rasa down gila, sunyi, sedih, stress!!, mcm nak pecah kepala dan sewaktu dgnnye, tp bila pikir balik. aku da lalui bende lagi tougher dari ni semua kot.








dari kecik sampai laaa ni, mcm2 dugaan aku lalui, siap ada tu antara idop dan mati, alhamdulillah, untill today, I am still alive, I am still happy and I have more than I've bargained for... so kalau b4 ni, masa dealt dgn musibah2 yg mmg kasi siat hati dan jiwa raga aku ni, aku boleh survive, aku boleh tidur tenang(ok maybe tak tenang tp still tido jugakkan) takkan sebab masalah2 ni jek aku nak kecoh2 dan jadikan semua ni such a biggie?



dari Abu Said dan Abu Hurairah, diriwayatkan oleh Abu Hurairah dan Muslim, Rasulullah s.a.w ada bersabda, kesimpulannya, bila kita ditimpakan musibah dan ujian, ia sebagai penghapus dosa... so, ak sedia maklumlaa diri ni mmg bergelumang dgn dosa 24 7, around d clock.. bile dtg hidayah tu, lembut gak hati ni mintak ampun, tp bile datang putus fius nye, mule laa lalai. lupe kat larangan Tuhan. buat itu ini.. adoi... tp still, Allah Maha Pengasih. walau kita buat dosa stinggi langit, dan kita bawak kat Allah untuk diampuni, nescaya akan Allah ampunkan segala dosa2 kita dan tidak akan Allah hiraukan betapa banyaknya.. Masya Allah..sayang tak sayang Allah kat kita..habis tu, kenapa perlu kita bersikap zalim kt diri sndri sdgkan Allah punye laa syg kat kite? kenape perlu kejam sgt kat diri? perlu ke kite jadi bahan bakar neraka nanti? tak perlu!



scr ringkasnye, ak nk kupas sket topik fevret spjg zaman yakni....CINTA.
basically dan frankly, ak pnh gak laa bercintan2 berpantun2 ni smue..syair je tak, sbb ak xle dgr syair, nanti berjurai2 air mate ni..huhu..kay, kirenya ak pnh gak laa merasa perasaan gatal+miang ni. tp ak xsure sama ade ni btol2 cinta atau pun mat salleh suke sebut, "Puppy love" tp bagi aku, perasaan tu skadar kesan drpd hormone estrogen yg over secreted..XD  kisah idup ak bkn laa tunjang utama topik ni, dan ak pn xmo satu dunia tau.bukak pekung didada, malu bai..





ok, so speaking of love. byk kot member aku berkapel a.k.a bahasa artis nye, BERKAWAN. ada yg terang terangan dan ada yang tersembuyi-bunyian..hehe..papelaa. tp apa tu love sbnrnye?


perasaan aku kat ibu...cinta? mestilaa!
perasaan aku kat along, angah,acik...cinta? sudah tentu!
perasaan aku kat baba....cinta? ha'ah laa.
perasaan aku kat cekgu2...cinta? yelaa.
perasaan aku kat kengkawan....cinta? yup.


so apa tu cinta? sounds corny and maybe some ya da termuntah darah da ni. apahal tetbe si jagong mencarut pasal cinta2 plak ni..aku pun pelik. apahal nk diskus pasal hati dan perasaan lak ni..adoiyai...minah jiwang lak pulak..tp....apa salahnye kan?ak tak lari dr kenyataan. love is here, it always in each one of us. orang je yg menidakkan kewujudannye.


skrg ni, for now, cinta tu masih blurr bagi aku.. cinta sesama manusia. cinta yang mengikat dua jiwa. cinta yang harumnya mewangi sampai ke syurga. cinta yang kukuhnye mampu menahan sepuluh berat bumi. cinta yang macam tali. boleh jadi kuaaaat sgt, boleh jadi lemaaaah sgt, dan paling penting, it needs two persons to hold it. kalu dua2 pegang tali tu kuat2 dan takmo lepaskan, insya Allah, bahagialaaa sampai bila2..kalau seorang je yg bersungguh2 pegang tali tu sekuat hati, tp lagi sorang  acuh tak acuh, no point laa.. pephm sndri laa. ade jugak kes, sorang hulurkan tali, sorang lagi wat dek jek. so mcm2 laaa kesnye, tp semua tu d colors of life..


ibu aku ada pesan, nk kawan bleh, tp belajar no 1..(insya Allah). cari lelaki yg cintakan Allah lebih dari segalanye, dan insya Allah, lelaki yang mencintai Allah, akan mencintai pasangannya krn Allah, dan cintanya itu sbbnye based on a konkrit+solid reason, cintanye tu ialah cinta cinta. cinta sejati laa namenye. cinta yang diredhai Allah. cinta+redha= bahagia slamernye!


papepun...dlm keghairahan kite nak carik cinta, kenelaa 1st kali carik, cinta yang sama skali takkan mengecewakan kita, takkan lukakan hati kita, takkan tinggalkan kita, sentiasa setia dgn kita, sntiasa cintakan kita, sntiasa sambut cinta kita, sentiasa teman kita suka dan duka, itulaa cinta yang satu, cintakan Allah Subhanallah Taala.....cariklah cinta agung ni, baru laa hati kite akan terbuka untuk menemui cinta si Adam kerana Allah..insya Allah..



so goodluck kepada love seeker (mcm aku ni ngeh3) dan pada yg da temui cinta, berusaha suburkannye yup! xmo lepaskan cinta tu..bkn sng nk dpt..insan2 terpilih jek tau! so hargainye sebaek2 nye. okei ^_^
that's all I guess, ade pape lagi gerenti aku post lagi orait (wlupun xde komen2 tp ak yakin ade je org bace..sbb org slalu kasi ak msg kt fb..mybe xmo expose d personal Q kot) hehe..xpe..sharing is caring, caring is LOVIng...^_^
take care..

Comments

Popular Posts