hari ini hari 'ONG'!

"Ong!"
Kalau di UiTM, akan ada orang menyahut,
"Apa dia!"
di fakulti undang-undang, abang Ong. Aku pun musykil apasal orang panggil dia Ong. Nak kata muka dia cute macam apek kat pasar malam ke, takda pula. Mungkin sebab dia selalu ada ong kot. Atau nasib dia sentiasa malang, jadi untuk menukar nasibnya, kita tukar nama dia-Ong.


Tadi pergi kelinik. Batuk aku makin teruk sampai aku rasa dada aku macam kena langgar dengan fighter jet je. Demam dah surut sikit tapi selesema, mak aih, macam air pancut. Meleleh tak berhenti. Hidung dah macam badut. Badut tengok aku pun cemburu.
Masuk je examination room, doktor kesayangan aku, Dr Roy Guna a.k.a Dr Guna tersenyum simpul, biasalah, dokter.. Aku terharu bila nurse cakap dia patutnya balik pukul 6 tapi bila dia tengok nama aku ada dalam list patients, terus dia nekad stay sampai habis check aku. Aku last patient dia nak check tadi walaupun kat luar, pesakit bukan main berkajang-kajang ramainya. Shift dia diakhiri dengan memeriksa aku. (Bak kata mak aku, "Musim buah, biasalah ramai orang sakit. Sakit sebab makan banyak buah." Itu dia, filosofi mak aku.) Lagi best bila hari ni hari jadi dokter tu. Dan aku mendapat sepotong orange kek dan sepotong lagi untuk mak aku. 
Nurse buat muka bila kena suruh ambil kek untuk aku tapi kalau tak dengar kata dokter nanti dokter enjet bontot dia, jadi nak tak nak dia terpaksa melayan aku dengan layanan 1st class. V.I.P. tapi sebagai balasannya, hamik kau. Berguni-guni ubat dia bagi kat aku. Kreatif cara nurse ni balas dendam..Aku hanya membalas senyuman sinisnya sambil dalam hati berkata..
"Barua puny Cilakak lu.."
Aku selalu impikan untuk dirawat oleh dokter bertubuh sasa hensem. Tapi, tak pernah sekalipun aku berpeluang. Zaman aku sekolah, playground aku kat hospital Pantai, selalu aku ronda-ronda keliling hospital, dengan harapan berpeluang terlanggar dada dokter hensem, dia tarik aku dari jatuh mencium lantai, dan bilamana mata bertentang mata.....Tapi itu sekadar angan-angan. Jangan cakap terlanggar, terpandang dokter hensem pun tak pernah. Yang bersepah semua dokter dah tua. Hailaa... (-.-')
tapi takpa, mak aku kata, dokter yang sambut kelahiran aku hensem. Dia yang azankan aku. Jadinya aku agak beruntung sebab lahir-lahir je terus dipeluk dokter hensem. bahagia.
Itu ong yang pertama. Ong yang kedua pula bila pergi dinner tadi. Habis je makan, tau-tau ada orang dah tolong bayarkan bil. Alhamdulillah. May Allah bless him.Rezeki Allah bagi hari ni, melimpah ruah ke ladang gandum. 
2 je ong nya, kira murah rezeki juga apa. Bukan setiap hari dapat kek free kat klinik. Bukan senang orang nak belanja makan. Jadi hari ni, walaupun rasa macam nak pahat je hidung ni, peritnya mak aih, tapi disebabkan perkara baik banyak berlaku, aku happy. Betul la. semalam aku sedih bukan main, hari ni, Tuhan menggembirakan hati aku..Bahagia lagi.
Aku dah karang banyak cerita dalam kepala, tapi karangan itu bukan untuk entry kali ni. Next entry ishallah. 
Hint: Mural.
Quote mak aku bila kami pergi Jusco hari tu. 
Mak aku ambil sekotak besar air durian belanda. Lepas tu dia ambil sekotak besar air manggis pula. Aku pandangnya dengan bola mata terkeluar 10.5cm dari soket. "Ibu nak beli dua-dua ni ke? Amboi, banyak duit," Perli aku.
dengan konfidennya mak aku jawab "Swipe aje," mukanya riak.
Terkedu aku kejap. Semenjak hari tu, aku bahan mak aku.
"Just swipe and pay"
mak aku siku aku depan orang ramai. hingga ke hari ni, aku tak berani dah nak gula mak aku. Adoi.
Jadi kawan-kawan, kalau takda duit, jangan risau, anda boleh,
                                                 "Swipekan aje!"

Comments

Popular Posts